Najsłynniejszym dużym i głośnym motocyklem jest zdecydowanie Harley Davidson produkowany w Stanach Zjednoczonych. Dlatego też skupię się wyłącznie na tej marce motocykli.
1901 – stworzenie pierwszych silników
1903 – pierwszy model na sprzedaż
1907 – powstanie fabryki i zarejestrowanie przedsiębiorstwa
1909 – pierwszy silnik widlasty
1912 – zastosowanie skrzyni biegów
1915 – wprowadzenie kickstartera
1929 – silnik Flathead
1932 – początek produkcji trójkołowca Servi-Car (produkowany w zmienianych wersjach do 1974 r.).
1936 – silnik Knucklehead
1948 – silnik Panhead
1949 – pierwsze użycie widelca teleskopowego
1958 – wprowadzenie tylnego zawieszenia
1960 – zakup włoskiego przedsiębiorstwa Aermacchi
1965 – elektroniczne rozruszniki
1966 – silnik Shovelhead
1969 – wykupienie przedsiębiorstwa Harley-Davidson przez AMF
1972 – wprowadzenie hamulców tarczowych
1978 – sprzedaż przedsiębiorstwa Aermacchi
1981 – wykupienie Harley-Davidson od AMF
1983 – zainicjowanie Harley Owners Group
1984 – silnik Evolution
1986 – kupienie przedsiębiorstwa Holiday Rambler, wejście na giełdę
1987 – nabycie praw do produkcji jednocylindrówek militarnych
1989 – zaistnienie Motor Clothes
1995 – pierwsze wersje modeli z wtryskiem paliwa ESPFI.
1996 – odsprzedanie przedsiębiorstwa Holiday Rambler.
1998 – przejęcie amerykańskiego przedsiębiorstwa Buell
1999 – pierwszy silnik z gamy Twin Cam 88
2001 – silnik Revolution
Jak widzimy historia motocykli Harley Davidson jest długa i zawiła, na szczęście firma istnieje do tej pory oddając nam swoje cudeńka. Motocykle są piękne, ale niestety również bardzo drogie – wiadomo za jakość trzeba słono płacić.
Historia przedsiębiorstwa sięga początków XX w., kiedy to w styczniu 1901 William Sylvester Harley i Arthur Davidson przygotowali cztery silniki do ramy rowerowej. Silniki te wymagały jednak poprawek w sposobie dostarczania mieszanki paliwowej. Prace te odbywały się w małej komórce za domem Davidsonów. Miała ona powierzchnię wielkości ok. 3 na 4 metry. W 1903 r. w tym samym miejscu William Harley wraz z braćmi Davidson: Arthurem, Williamem, oraz Walterem stworzyli pierwszy model przeznaczony na sprzedaż – nazywał Silent Grey Fellow i miał jednocylindrowy silnik o pojemności 410 cm³. Za datę stworzenia nieoficjalnej jeszcze spółki uznaje się 28 sierpnia 1903 r. Wkrótce potem bracia opracowali też model o pojemności 494 cm³. W 1904 r. powstało 8 maszyn, zaś do 1906 r. produkcja wzrosła do ilości ok. 50 motocykli. Rok później przedsiębiorstwo wybudowało nowy gmach o powierzchni 260 m² i oficjalnie stała się przedsiębiorstwem, gdyż wpisano ją do amerykańskiego rejestru przedsiębiorstw handlowych i przemysłowych (17 września 1907). Prezydentem spółki został Walter Davidson. Do dziś siedziba przedsiębiorstwa mieści się w tym miejscu, przy Chestnut Street (ówczesnej Juneau Avenue). Już wtedy powstał nowy prototyp silnika dwucylindrowego w układzie V, który zaprezentowano na wystawie motocyklowej, jednakże jeszcze przez dwa lata motocykle Harley-Davidson miały montowane tylko jednocylindrowe silniki Niektóre źródła podają także, że w 1907 r. spółka sprzedała jeden egzemplarz na usługi policji.